Saturday, July 28, 2012

Home » , , » Berubah....

Berubah....

assalamualaikum..

Manusia mane yang tak pernah buat silap kan?? Bukan setiap langkah kita ambil tu bukan semuanya di jalan yg benar, adakalanya kita tersasar sedikit dan adakalanya kita boleh tersesat jika kita terlalu syok dgn langkah tsb tanpa tersedar langkah kita ambil tu telah tersasar jauh. Walaupun sesat kita masih boleh nk berpatah balik dan perbetulkan semula langkah kita selagi mana kita Xdikafankan..

berubah menjadi lebih baik. Tp kalau berubah itu sekadar keluar dari mulut tanpa tekad dari hati, tanpa usaha, tanpa pergaulan dgn manusia-manusia yg tinggi ilmu agamany, selalu ny perubahan itu sekadar omongan kosong. Akhirnya akan jadi alasan la, atleast aku try nk berubah menjadi lebih baik.
Mulut kata nak berubah, tp solat selalu tinggal w/pn ade org berkali tegur dan cuba kejut kala subuh tp tetap lebih sygkan tido dari solat yg boleh menyelamatkn dari siksany api neraka.

Mulut kate nk berubah meninggalkan perbuatan maksiat. Tp hakikatny kau sendiri tak mahu nak tinggalkan pergaulan bebas yg membawa kau ke lembah maksiat tsb. Keluar berduaan, tido berduaan bersama, keluar sehingga lewat malam berduaan lelaki/wanita anjabi. Kalau kau seorg perempuan, agak kau la kan ape pandangan masyarakat terhadap kau?

Kau manusia yg mempunyai nafsu, kalau kau boleh keluar berduaan sehingga lewat malam atau pun berduaan dtpt tertutup tanpa berbuat apa-apa, kau mmg manusia yg hebat imanny, tp nafsu nie kadang tak perlu pun bisikan dari syaitan dia dah boleh jd lebih dr setan bg org yg lemah iman dia.

Berubah bukan sekadar kata dan xperlu lah nk bg alasan 'atleast aku berusaha nk berubah' walhal kau xberusaha langsung pun nk ke arah perubahan itu. Masih juga buat benda yang sama, bercampur org yg same yg merosakkan kau. Kalau nk berubah tunjukkn usaha nk berubah itu, baru lah perubahan itu bukan sekadar omongan kosong, kalau tersasar lagi, belajar la dari kesilapan itu dan berusaha la nk perbetulkan balik, utk berubah menjadi lebih baik dan tidak mengambil langkah yg telah tersasar tsb balik.

P/s aku bukan lah seorg ustaz, ini just utk peringatan diri.. dan ini bukan la nk menunjukkn aku nie baik tp ini dari ape yg npk dikaca mata dan permerhatian aku. Aku manusia yg punyai byk kesalahan maaf kiranya jika post inj byk kesalahan. ^^

3 comments:

aini shahroni said... BALAS

keep inspiring other peoples..
mulai dengan langkah yang pertama meskipun hanya sekecil langkah bayi kerana yang utama adalah istiqamah :-)
I'm looking forward for your next entry..

www.QueAchmad.com said... BALAS

Salam Lebaran. Alhamdulillah Abe sempat singgah & akan menjadi Sahabat Setia Blog ni, InsyaAllah... Abe singgah dari Blog Abe: www.queachmad.com

Abe masih baru lagi dalam Dunia Maya ni, harap jasabaik untuk support Abe, bantu Abe. Kalau tak keberatan, mohon pautkan Blog Abe di sini supaya dapat Abe sama2 berjuang MENCARI KEBENARAN KE JALAN ALLAH & MEMERIAHKAN DUNIA MAYA NI... Terima Kasih, Jasamu Dikenang... Jika ada rezeki Abe dipautkan ke Bloglist, harap dapat maklumkan pada Abe tentangnya, InsyaAllah..

buku dakwah said... BALAS

bila sudah ada niat tuk berubah
buktikan dengan sikap dan perbuatan
semakin serius
semakin langgeng perbuatan itu
semakin langgeng, maka artinya perubahan itu kan mendekati kenyataan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...