Tuesday, April 5, 2011

Home » » ideologi kita tak sama

ideologi kita tak sama

assalamualaikum...



setelah empat hari menghilang.. akhirnya dapat jua aku mengupdate blog usang ku ini.

ideologi, fahaman dan pemikiran. kalau 3 perkara ini sama dalam diri manusia, aku rasa tak kan ade pertelingkahan, pergaduhan, peperangan, pergolakan, pembunuhan dan segala perkara yang melibatkan hubungan antara manusia. kalau semua orang mempunyai ideologi yang sama, ini memungkinkan keamanan yang sangat indah untuk bumi ini.

tapi, ideologi kita semua tak sama, dan mungkin tak kan sama. sedangkan fahaman agama sendiri pun mempunyai perbezaan. dalam pada pemikiran aku pada segala apa yang terjadi ini berpunca dari sikap ego yang hadir dalam diri manusia itu sendiri.

cerita tentang ideologi ini, pada contoh yang kita nampak jelas adalah pada permainan politik di malaysia sendiri (maaf mengaitkan politik disini). disebabkan perbedaan ideologi ini membuatkan umat melayu ini sendiri berpecah kepada banyak puak, sedangkan bernaung pada satu nama kaum iaitu melayu. kenapa? kerana fahaman mereka berlainan. dan masing-masing ada perkara untuk ditegakkan, dan diketengahkan.

apa untungnya perpecahan yang dapat dalam sebuah kaum? mungkin nampak luarannya besar tapi kecil dalamannya. akhirnya orang lain yang mendapat keuntungan dari kelalaian kita terhadap penyatuan sesama kita sendiri.

"disebabkan perbezaan ideologi ini juga la, membuatkan aku berbeza pendapat dengan rakan ku. sedangkan kami pada kapal yang sama. membawa fakta yang sama, cuma membezakan kami adalah ideologi, pendapat dan fahaman. mungkin aku akan terima ideologi kau tu cuma lambat atau cepat. tapi pendirian aku lain, camne aku nak terima?" contohnya la.

jangan sebab nak tegakkan benda yang tak sepatutnya, hubungan antara kaum kita sendiri menjadi rapuh dan akhirnya menjadi umpama sebatang lidi, walaupun lidi itu banyak tapi bila bercerai senang untuk dipatahkan kerana ikatan putus dek perbezaan ideologi masing-masing.

p/s malam-malam nie berfalsafah la pulak, learn from the other.. cheer :malu

11 comments:

Taufan Bin Ribut said... BALAS

hanya mampu tersenyum membace entri ni ^_^

namaku rahmat said... BALAS

@Taufan Bin Ribut cuma sebuah pandapat

Mommy Fara said... BALAS

hilang ke mane tu dik? ade exam ke? selamat berjaya ye?

Syahmi said... BALAS

pendapat yang hebat~!

namaku rahmat said... BALAS

@Mommy Fara hampir nak exam dah, esemen pun banyak jugak.. hehehe... tq kak

namaku rahmat said... BALAS

@Syahmi anep.. hehehe hanya pandangan yang terlihat dari kehidupan manusia

Hyundai Sport said... BALAS

waaa pendapat yang mantop.......

http://zarina-duludankini.blogspot.com

satu hikayat said... BALAS

be, ideologi kita memang tak sama.tapi yang membezakan kita adalah ideologi kita tu di jalan yang benar atau x. so, analisis dari segenap aspek tu perlu.bukan hanya ikut emosi shaja.

Nufaha said... BALAS

haha...ayat last xthn..nak malu mender rahmat? tp btol lah ape yg rahmat ckp..ideologi neh menamang mempengaruhi masyarakat...kalo ideologi sume same xder peperangan n dunia pun aman :)

nur aisya humaira said... BALAS

betl da tu rahmat, kalau Allah buat sama dimana keunikan hidup??:)

siTokei said... BALAS

berpegang jer pada alquran, insyallah idealogi manusia akan sama...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...