Friday, April 1, 2011

Home » , » april fool atau sebaliknya?

april fool atau sebaliknya?

assalamualaikum..

pertama sekali aku nak bagitau ini entri pertama aku pada bulan april( perlu ke?)



nak bercerita tentang kejadian april fool. pada sudut mat saleh, 1 april atau april fool in datang dari Chaucer's Canterbury Tales (1392) dan bla.. bla.. bla.. korang leh p ke wikipedia. seboleh-boleh nak tutup benda yang benar. malas aku nak bercerita melalui sudut mat saleh bengkek nie.


ok kita pergi pada cerita-cerita ustaz aku. apa yang aku ingat dari cerita ustaz aku, yang april fool ini adalah hari meraikan kebodohan umat islam yang terlalu mempercayai penipuan yang di buat oleh orang kristian (citation needed). 


kejadian ini terjadi semasa kejatuhan kerajaan islam di andalus a.k.a sepanyol. orang-orang kafir ini tidak puas hati kerana orang islam menyembunyikan diri dalam rumah untuk berlindung dan manusia yang berhati busuk ini yang ingin sekali menghapuskan bersih umat islam di sepanyol. akhirnya mereka mendapat idea untuk memancing umat islam keluar dari rumah, dengan tipu muslihat yang mereka lakukan tentang kapal yang akan membawa keluar umat islam dan harta mereka dengan selamat dari sepanyol, dan orang islam pun pergi melihat di pelabuhan ternyata kapal yang di beritakan wujud dan setelah mereka berpuas hati, keesokan harinya ( 1 april ) mereka keluar. masa inilah tentera-tentera kristian mengambil peluang untuk melenyapkan umat islam di sepanyol tanpa mengira jantina dan umur.


aku pun tak boleh jaminkan kesahihan cerita di atas, tapi yang pastinya buat apa kita nak terikut-ikut sangat budaya barat tu, maksud aku april fool, valentine and etc? tak de pekdahnyer jang. kalau bab mentaliti atau cara mereka berkerja tak mau lak ikut, tengok je la tandas awam kat malaysia nie.. mengalahkan blog entri (tipu jerk), belum masuk lagi bab tak flush tu beb, vandalism lagi.. ish-ish... 


ok la kalau nak tahu lebih lanjut.. boleh pergi sinisini dan sini.. aku malas nak copy paste


ok, sekian...


p/s 1st time tak tido kes wat esemen etika dalam ict... ngantok weh, sok ade kelas lagi.. 

4 comments:

faraherda.razalan said... BALAS

selamat belajar!

Anonymous said... BALAS

semangat!!! hehehe...

semalam baca artikel yang sama dalam Al-Islam...

saya budak baik..:) said... BALAS

:)

Ca Ezah said... BALAS

say no to april fool! hehe...

*jom singgah kat pondok saya yg xseberapa..dak baru blaja...cikduyung.blogspot.com* :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...