Sunday, January 23, 2011

Home » » emas ganti wang

emas ganti wang


assalamualaikum,

keratan akhbar ini diambil dari harian metro..

yang mana melaporkan rakyat myanmar yang hidup dibawah tekanan pemerintahan junta tentera,lebih rela menyimpan emas dari wang tunai.

kalau kita tgk pasaran dunia sekarang,susah hendak tengok harga emas turun dengan mendadak.kalaupun turun,harganya mungkin turun dalam sesen dua.lagipun emas antara perniagaan yang stabil.pernahkah kita lihat perniaga kedai emas jatuh bankrup atau gulung tikar?setahu saya lah malaysia pernah mencadangkan mengunakan dinar emas untuk mengantikan ringgit yang bergantung pada dolar amerika.(jika fakta ini silap,sila tegur)http://ikin24.tripod.com/semas_dinar.htm.emas adalah matawang yang paling stabil.tapi kelemahan emas nie plak,berat nak bawak kemana²,x kan nak bawak uncang cam cite ahmad albab 2 kan².lagipun emas tidak jatuh semasa kenaikan harga minyak dan kejatuhan ekonomi global.

emas juga boleh digadai atau dipajak jika kita mengalami kekurangan wang,dan harga emas ketika itu mungkin sekali ganda dari harga semasa kita membeli emas tersebut.

sekarang terdapat banyak perlaburan berkaitan emas.antaranya yang dikendalikan oleh maybank berhad,public bank,kijang emas,dinar kelantan dan banyak lagi.mereka menjual emas² yang berkualiti.

orang myanmar telah nampak kebaikan pada emas itu.mengapa tidak kita hidup di negara yang aman damai ini,jika ada dalam 100gram pun da cukup banyak emas dalam simpanan kita.lagi² jika kita student.kena simpan dari awal ni.tapi jika telah menyimpan emas ini jangan pulak lupa nak bayar zakar.emas wajib dizakatkan jika telah cukup dia pun nisab.

so simpan lah emas,harga hari ini x mugkin sama dengan esok.mungkin esok semakin tinggi.

Sabda Rasulullah SAW: “Akan tiba suatu zaman di mana tiada apa yang bernilai dan boleh digunakan oleh umat manusia. Maka simpanlah DINAR (EMAS) dan DIRHAM (PERAK)[untuk digunakan]” – Musnad Imam Ahmad Ibn Hanbal.

p/s aku pun trasa cam nak wat akaun GIA,kena tunggu mr nuff income r niy.. boleh jamin masa depan... selain mencari income lebih dari mr nuff,emas pun satu pelaburan yang sihat.. hehehehe...




0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...