Thursday, January 27, 2011

Home » » hukum asb dan asb loan haram?

hukum asb dan asb loan haram?


aku ade buat akaun asb dan membuat pinjaman melalui maybank-i. sebelum aku buat akaun tu aku dah cari bahan tentang hukum asb niy.aku  membuat pembacaan terutama di UZAR. aku was-was gak nak wat loan asb niy, tp setelah nampak maybank ada menyediakan pinjaman islam. aku dengan yakin membuat akaun asb loan melalui maybank. tapi sekarang timbul keraguan dalam diriku kembali kerana ada persoalan dari rakan aku tentang hukum asb. ada fatwa mengatakan hukum asb adalah harus. kenapa harus? kenapa tidak halal atau haram? kemana duit itu dilaburkan?zakat?perlukah duit asb ini dizakatkan?bagaimana cara kiraannya?

kenapa majlis fatwa tak mengariskan secara jelas,hukum asb itu?ade yang tertanya² mungkin tidak tahu.ade yang mencari dan menjumpai, tapi tidak jelas.hendak cari dimana?

ok aku nak copy beberapa petikan artikel yang ada di UZAR.

"إن الله إذا حرم شيئا حرم ثمنه
Ertinya : Sesungguhnya Allah apabila telah mengharamkan sesuatu maka akan haram jugalah harga jualan (keuntungan yang terhasil dari yang haram) (Ar-Rawdu Al-Murabba', 2/30 ; Riwayat Ibn Hibban, 11/312)"

"أن درء المفاسد مقدم على جلب المصالح
Ertinya : "Sesungguhnya menolak keburukan itu lebih patut didahulukan dari tujuan untuk mendatangkan kebaikan"  ( Al-Muwafaqat, As-Syatibi, 3/190 ; Hasyiah S-Syarwani, 3/188)"

" Dana terkumpul dilabur secara bercampur di dalam industri halal dan haram.
Pelaburannya bercampur dengan yang haram lebih daripada 30 peratus. ASB juga TIDAK PERNAH DIBINCANGKAN OLEH Majlis Penasihat Shariah Suruhanjaya Sekuriti DAN OLEH KERANA ITU, ia tidak termasuk di dalam senarai kaunter yang jelas statusnya.
Ia bermasalah dari sudut Shariah kerana menurut statistic tahun 2005, dana ASB telah dilaburkan di beberapa tempat yang haram seperti :-

1- Sebanyak 37.30 % ke sebuah bank konvensional terbesar.
2- Commerce Asset Holdings Berhad (Konvensional) - 1.11 %
3- British American Tobacco berhad 1.07 %
Majlis Shariah Suruhanjaya Sekuriti Malaysia yang bertanggung jawab dalam mengenalpasti dan meletakkan fatwa berwibawa untuk menentukan sesebuah kaunter atau dana pelaburan itu halal disertai oleh umat Islam atau tidak, pernah meletakkan kadar 33 peratus industri haram sebagai had larangan melabur dalam syarikat atau pengurus dan bercampur halal haram.
Saya tidak bermaksud Pelaburan ASB telah dibincang dan ditolak oleh Majlis tersebut, tetapi ianya belum lagi iktiraf oleh Majlis Penasihat Shariah, Suruhanjaya Sekuriti Malaysia yang bertanggung jawab mengesahkan sesuatu pelaburan itu halal atau tidak. Iaitu, ia belum dibincangkan dan tidak pula di ‘table' untuk perbincangan mereka.
Namun, Majlis Penasihat Shariah ini pernah mengeluarkan keputusan garis panduan atau ukur rujuk berkenaan pelaburan dalam syarikat (secara beli sahamnya atau lainnya) yang mana perniagaannya bercampur seperti berikut ( agak panjang dan saya terpaksa menyertakan yang berkaitan sahaja):
 " The SAC (Shariah Advisory Council) at its second meeting on 21st August 1996, discussed the status of companies running a mix of permissible and prohibited activities. The SAC resolved that such companies with some prohibited elements which do not exceed the benchmark determined by SAC. ..............
..... iii. The core activiies of the company have importance and maslahah ( benefit in general) to the Muslim ummah and the country, and the haram element is very small and involves matters such as 'umum balwa ( common plight ), 'urf and the right of the non-muslim community which are accepted by Islam..
Based on the Prophet SAW word 1/3 or 33.33 % "is enough" and can be used as a guideline for the basis of formulating a benchmark. The question is whether this benchmark is suitable to be used for mixed companies, because it relates to the bequest of property and giving of alms. Even so, it cannot be denied that it can be used as a benchmark to set the upper limit of a mixture because an amount exceeding the percentage will be considered excessive""

"PINJAM DUIT DARI BANK UNTUK SERTAI ASB
Walaupun isu di atas masih diperdebatkan oleh mereka yang berkenaan, namun jika anda meminjam dari Bank Konvensional untuk tujuan menyertai pelaburan ASB, ia telah disepakati haram oleh Majlis Fatwa Kebangsaan dan semua mufti-mufti Malaysia. Ini kerana pinjaman wang dari bank konvensional tersebut adalah riba. Tatkala itu, isu ASB tidak perlu diambil kira lagi kerana asal cara dapat duit untuk melabur itu pun sudah haram."

dari aku lak, x de apa² ulasan atau komen, kerana aku bukan arif sangat dalam hal kewangan islam. bidang ilmu islam ini luas dan indah. cuma aku ingin kepastian. mungkin dikalangan pembaca entri aku ini boleh memberi kepastian dalam diri aku tentang hukum asb ini? macam mana dengan duit yang telah aku gunakan untuk melabur di asb ini?

terima kasih kerana sudi membaca.

rasenya cam nak labur dalam emas pula lah.harga emas tetap stabil walapun berlaku krisis ekonomi global.


6 comments:

hana said... BALAS

erm..
pe yg sye tau la kn...
hukum nye haram kalo k'untungan tu kite dpt dr ssuatu yg haram..
mcm asb tu d laburkn kt tmpat yg haram walupn ckt tp hukmnye ttap haram...
cnth la kn..
ALlah dh kate arak tu haram..
tp kite mnum ckt aje..
de ke hukumnye jd halal??
x kn...still haram walupn setitik...
sye x de la pandai sgt..
nh cume pndapt...
sume yg haram tetap haram...

PutraRocker said... BALAS

simpanlah emas dan dirham!insyaAllah selamat dunia akhirat!

nuriz said... BALAS

masalah kemusykilan pasal ni dah lama, tak da kata putus, majlis fatwa pun mcm tak buat apa1 buat je dia terapung mcm tu,
mungkin pasal asb ni melibatkan kerajaan dan byk kerusi yang perlu dijaga..

tapi patutkah benda ni tak dibuat apa2 disebabkan menjaga keselesaan dan kerusi masing2.

Anonymous said... BALAS

Hana : Betul, yang haram tu memang tetap haram. Tapi contoh kalau dalam perkara ni, dia kate yg haram tak boleh lebih dari 30%, kalau campur ngan 70% halal, takpe.. Perkara ni memang dah di perakui.. So, walaupun ASB invest dalam Guiness arak tu 1%, di kira takpe.. Ha kalau makanan yg campur kurang 30% arak tu saya memang betul2 tak tau ye. tak pernah tau pun. tapi pasal investment ni betul ;D

nuriz - haah, rasenye sebab tu la kot..ASB antara sumber ekonomi yang banyak kot, so benda ni dibiarkan terapung apung. huhu

fizie said... BALAS

beli la dinar emas...sekejap je harga da naik...emm jgn lupa kuarkan zakat utk dinar emas 2

eweres said... BALAS

Kalau duit banyak, boleh beli dinar, tapi kalau duit sikit, beli unit trust.visit:
http://pelabur.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...