Sunday, February 13, 2011

Home » , , » zaman sudah berubah,tren hidup pun sudah lain

zaman sudah berubah,tren hidup pun sudah lain

telefon awam semakin dilupakan


saje jerk nak wat entri nie.. coz kebelakangan ini aku tgk da x ramai gune telefon awam.. da macam terbiar jek..
itu aku tgk ler... kat dalam kawasan yang aku tinggal ni pun da tak nampak kehadiran telefon awam.dan aku rase dah tak ramai orang pakai telefon rumah gak kowt(aku x pasti,tp rumah aku,rumah mak aku,rumah akak aku,rumah abg aku dan rumah sedara mara aku dah tak nampak kehadiran telefon rumah).

kalau dulu masa aku sekolah,telefon awam tu macam satu keperluan lah pada mereka² yang bercinta monyet nie.aku ingat lagi masa aku form 3,nak ngurat awek mintak no. phone,dia bagi no phone rumah(masa 2 mane ramai yang pakai hanset,dalam taun 2005 kowt,ade phone polyphonic pun da kecoh).. nak tepon pun takut²,segan kalu family dia yang angkat.. telefon guna public phone,nak gune tepon rumah tp tak de dan takut bill melambung pastu kena perambat satu kampung... pernah terjadi kat aku masa nak telefon rumah guna telefon awam.. jenuh menunggu sorang mamat nie bergayut kat situ... at least bagi jap r aku.. bukan lame pun,masuk syiling 20 sen jerk. tapi sekarang?aku rase dah tak de lagi kowt,sebab da x nmpak.. pernah aku nak telefon awek.. siap bawak uncang syiling 2.. ble ade orang jerk aku stop jap,pastu sambung balik.. dem... yang x leh blah ada lak mamat vandelism nie conteng "MENABUNGLAH DI SINI UNTUK MASA DEPAN".demmmm...  nak tepon orang kene menabung dulu duit syiling.. pergi beli gula² seposen bayo seringgit.



ade pulak awek yang aku ngurat tak de phone rumah dan handfon.. mak ai, cane den nak dptkan neh... so mase kat skola jerk lah main² mata,pastu beranikan diri g rumah dia... pergh x tau macam mane boleh jadi gentleman mase tu.. kne cabar ngan member aku kowt... ngurat awek dpan rumah beb.. hahaha... last² awek 2 kekal ngan aku sampai sekarang der...

mungkin puncanya kerana kehadiran telefon bimbit yang canggih-canggih macam gambar neh

iphone vs blackberry
sekarang nie aku tengok budak kecik pun dah ade phone,pergh mahal² lak 2... yang gram nyer ade plak 2,3 buah. mak ai kaye bebeno budak kecik neh.. adek² aku pun da ade phone sendiri. dulu nak beli kena la mengumpul duet belanje skola... sikit² lame² jadi bukit pastu kerja sikit... baru lah dpt handfon itam putih.. 3310 lak tuh... pergh.. jenuh²,budak² sekrang paling cikai pun pakai enset lampu picit.. pandai lak mereka ber s-m-s neh.patut r orang tnggalkan telefon awam.mat bangla jerk kadang aku tengok ade dok kat telefon awam neh... tukar tren la plak kan.

aku rase lagi satu sebab dengan adenye rangkaian sosial kowt macam kat gambar bawah ni.




facebook nie meletop dalam taun 2009 kowt.. sebab dulu orang main frendster ngan myspace jerk,ada gak main tagged nie.social network yang first yang aku tau classmate.com nak cari kawan lama.dalam taun 2004 aku main friendster nie pun kat cc,mase 2 chat kat mirc,kampung.net and etc.pastu main myspace.. bangge r kalau dpt komen bnyak.. edit profile,main html.. tp x bes nyer myspace komen ngan mesej dia lambat nak masuk.. sama la macam frenster, pastu main pulak tagged.. banyak awek cun n mengarut,ade plak gay dan lesbian,ada gak minah yang tawar khidmat seks(murah gle).. aku suka main tagged nie pun sebab msj dia cpat sampai...
buka akaun facebook.. tp x fham.. leave.. then 2009 bru tgk member lama aku ramai dah ada facebook.mungkin kehadiran 3G broadband kowt yang menjadi sebab.. dan rakaian celcom meluas.. sampai kampung aku pun ade coverage.now fb aku dak² skola rendah pun ade nak request fren.. adusss... gram aku.. budak² g blajo r.. kalu x nyesal cam aku.. (???),bkan senang nak apply kerja dengan lulusan spm jerk.. ops... alamak da lari tajuk dah nie..

ok lah last word,ape yang aku lihat pengunaan telefon awam ini dah tak meluas sejak pengunaan telefon bimbit yang meningkat dan juga peningkatan pengunaan internet.

sekian,terima kasih

just personal opinion and view... tak tahu tmpat korang cane lak kn...

3 comments:

Dzu Aamal said... BALAS

haha. pak cik iban tu dapat wireless..happy la dy kan.. :p

fyy mokhtar said... BALAS

wakakakakakkaap. public ph mang semakin di lupakan. tapi ok ape, disebabkan ta de hp le, mat berjaya bersama awek mat sampai skrang :)

Fariq Jalil said... BALAS

rahmat?? ko 2005 form 3 ke?? adakah kita ni sebaya?? XD

sama la aku dulu,, nak call awek laju2 gi public fon.. tapi bile dah call tak tau nak ckp pe.. :p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...