Friday, March 18, 2011

Home » » kenapa perlu pentingkan diri?

kenapa perlu pentingkan diri?

assalamualaikum,


adus kali ni aku nak wat entri yang berbaur emosi.. (emosi ker?)

macam ni aku nak cerita, mungkin pernah gak terjadi kat diri korang.

kenapa erk ada manusia tu suka pentingkan diri?
dia tak mahu susah dan kerjasama, kalau nak berkerjasama pun kerana nak melepaskan tengkuk sendiri jerk.

contohnya,
duduk serumah dan apabila tiba masa untuk mengemas kerana terlalu berserabut, di situ ada seorang manusia yang cuma mahu mengemas barangnya sendiri (nasib baik dia kemas) tapi tidak mahu membantu dalam kerja-kerja yang lain dan terlalu berkira dalam setiap aspek. pentingkan dirikah dia, pada pandangan aku dia amat memetingkan diri, orang lain bersusah payah dan memikul beban bersama tapi dia bersenang lenang melihat umpama seorang "bos".

sebenarnya banyak lagi contoh kalau nak ditulis dan diceritakan, cukupla sekadar satu jerk kang berjela pulak entri aku, abis masa korang tuk membaca entri nie jerk.

kalau kita terlalu mementingkan diri, nanti akan ada orang membenci kita. pada pandangan aku, kita tak perlu la nak mementingkan diri sangat. bukan ada faedahnyer pun, orang sekeliling kita juga akan membantu kita apabila kesusahan melanda dalam hidup kita, kita tak kan boleh hidup bersendirian punye, hidup kita ini saling memerlukan dan berkaitan antara satu sama lain.

ok la malas aku nak celoteh banyak² korang pun malas nak bace. peace

6 comments:

Frantz Dylandy (FD) said... BALAS

ada orang jenis memang tak tahan kan dengan keadaan serabut... ada orang yg sempoi je keadaan serabut (lelaki biasanya).. tp itu kelebihan masing2 kan..

erm, camne rasa ble ada orang mengamuk rumah tak kemas? best tak??

yatie Awang said... BALAS

lumrah manusia....ramai juga orang yang macam ni....sabo je

Mommy Fara said... BALAS

dah name duduk membujang....kene terima....cpt2lah kawen dik, klu bersepah ke ape ke at least ley same2 tlg wife mengemas...


amaran! jgn cri wife yg malas nak mengemas...merbahaya utk diri sendiri!

Nufaha said... BALAS

biase lah tuh...lain org lain caranyer...mungkin die pun x sedar yg die tuh tergolong dlm insan yg pentingkan diri...jd kena bgtw die...baru die tw :)

namaku rahmat said... BALAS

@Nufaha kalau da bgtau secara sindiran, tak kan masih tak fham2 lg? x de common sense

Nufaha said... BALAS

owh...yg tuh bukan xtw...tp buat2 x tahu...harulah kalo member perangai mcm tuh :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...