Wednesday, March 16, 2011

Home » , » apa matlamat kau blogging?

apa matlamat kau blogging?

assalamualaikum,

cerita bermula pada pagi tadi, apabila rakan aku bertanya tentang matlamat aku buat blog?

dari situ aku mula terfikir. pada pandangan aku, manusia yang buat blog ni ade banyak matlamatnya, aku nak senaraikan beberapa matlamat orang yang buat blog dalam pandangan aku.

antaranya :-

1. blogging untuk duit
2. blogging untuk meluahkan perasaan
3. blogging untuk meyuarakan pendapat
4. blogging untuk kepentingan politik
5. blogging untuk menjatuhkan orang lain
6. blogging untuk pemasaran perniagaan
7. blogging untuk mengasah bakat menulis
8.blogging untuk menasihati diri dan orang lain
9. blogging untuk mengkongsi ilmu
10. blogging untuk suka-suka
11. lain-lain (mungkin anda boleh nyatakan)

bila fikir balik, matlamat aku blogging dulu, aku nak kongsi pendapat aku tentang kehidupan sekeliling yang aku lihat dan nampak, tak pernah pun aku kenal apa itu nuffnang atau ape jua jenis pengiklanan ini. aku kenal nuffnang ini sejak wujudnya akaun churpchurp, orang kata, sambil kongsi pendapat sambil tu jana pendapatan.

dalam perbualan kami tadi dia(dia tiada blog tapi dia suka membaca) ada memberi sikit info tentang penulisan yang baik, antara katanya :

kalau nak menulis dengan baik perlulah memperbanyakkan bacaan
kalau nak menasihat melalui penulisan, jangan di fikir sangat untuk menarik orang membaca penulisan kita tapi buat penulisan yang menasihati diri kita sendiri agar kita sentiasa beringat dan orang suka membaca.

dalam dunia blogging nie aku paling minat kalau ada orang komen aku, aku rasa cukup gembira dan puas. cukup la walau hanya sekadar satu komen yang bertapak di bawah entri aku, da cukup membuat aku tersenyum dan bersemangat menulis lagi.

dari aku --> tq baca walaupun ini bukan sebuah penulisan yang mantap :) ☺

3 comments:

faraherda.razalan said... BALAS

mmg bagus klu ade org tglkan komen...lagi bagus klu die dulu dtg blog kite then bagi komen pada kite...atau mungkin, die antara pembaca setia kite...tak perlu tunggu kite dtg blog die dulu....die sendiri akan dtg ke blog kite, baca dan tglkan komen...


ade org, mls nak tglkan komen kat page org...klu tglkan pun...sekadar syarat....sebagai tanda persinggahan...kemudian, terus pergi dan ignore....seolah-olah, dtg ke blog kite hanye sbg syarat sbb t if tak singgah atau tglkan komen, dikate sombong pula...

macam mana tu?

fyy mokhtar said... BALAS

guna kan konsep komen i, komen u back :)

aisha rider said... BALAS

tentulah berblogging utk tujuan yg baik..yg baik jdkan amalan, yg buruk jdkan sempadan..tak salh tinggalkan komen2 yg baik dn membina..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...